Het laatste nieuws 

Geplaatst Mei 2023

Vereniging Castricum Veilig ontwaakt!

Na een winterslaap van 22 jaar ontwaakt de Vereniging Castricum Veilig (VCV) door toedoen van de oprichting en de activiteiten van het Platform Dorpskern Castricum.

In april 1991 werd VCV opgericht om een einde te maken van het tegen elkaar op zetten van bewoners in drukke woonstraten van Castricum door het gemeentebestuur. Na 10 jaar succesvol actief te zijn geweest is VCV vanaf 2001 sluimerend voortgezet.

Net als Platform Dorpskern Castricum richtte het VCV zich op het bereiken van structurele verbetering en uitbreiding of ontsluiting van de plaatselijke verkeersstructuur en op het aan de kaak stellen van de éénzijdige focus van het gemeentebestuur op het autoluw maken van de Dorpsstraat. Dat was lange tijd succesvol.

In 2023 tapt het gemeentebestuur weer uit hetzelfde vaatje als in de periode van 1986 tot 2001.  

De Dorpsstraat moet autoluw worden maar nu in combinatie met het veronderstelde veiligheidsprobleem bij de spoorwegwegovergang. De auto’s in de Dorpsstraat rijden daarnaast te hard en de straat is volgens de gemeente onveilig. Om dit te bereiken moeten heel wat verkeerssituaties in andere straten op de schop. Veel bewoners zullen daar last van krijgen. Er ontstaat verkeershinder, sluipverkeer zal toenemen, de lasten worden eenzijdig bij bepaalde straten gelegd en de bereikbaarheid van woningen neemt af.

Waarom een autoluwe Dorpsstraat voor een veilige overweg zo belangrijk is blijft onduidelijk. Ook in de Ruiterweg, de Beatrixstraat, de Mient, de Kleibroek, de Oranjelaan en ga-zo-maar-door is de verkeersoverlast al groot en daar heerst bij veel bewoners nu al een groot gevoel van onveiligheid.

Anno 2023 heeft Castricum één groot verkeersknelpunt: de spoorwegovergang bij de Beverwijkerstraatweg. Dat knelpunt heeft het gemeentebestuur in 1999 zelf laten ontstaan. Toen moest er zo nodig een bochtreconstructie komen. Waarom? De situatie zou onveilig zijn en het autoverkeer in de Dorpsstraat moest omlaag. VCV bedacht meer dan 20 jaar geleden dat juist die bochtreconstructie onveiligheid zou veroorzaken en heeft zich daartegen tot bij de Raad van State verzet. Elke oplossing moet zich dus richten op een veiliger situatie bij de overweg; niet exclusief op het autoluw maken van de Dorpsstraat.

Het Platform Dorpskern Castricum blaast VCV nieuw leven in. Als vereniging kan het platform alle belanghebbenden bijeen brengen en staan we indien nodig juridisch sterker. Dat werkte 25 jaar geleden goed en het kan nu weer goed werken.

©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.