De Dorpstraat en de overweg = kiezen voor een structurele oplossing

Niet afsluiten maar ontsluiten!

Het dorp Castricum is in de afgelopen tientallen jaren steeds verder gegroeid. Nieuwe wijken, met name in het oosten, zijn toegevoegd aan het dorp, vele inbreidingsprojecten zijn gerealiseerd om de groeiende vraag naar woonruimte in ons mooie dorp te faciliteren. Nog steeds is aan die vraag niet voldaan en worden er (terecht) meer plannen op de tekentafel gelegd. Castricum groeit, niet alleen met woningen maar ook met inwoners.

Wat echter nauwelijks is meegegroeid is het wegennetwerk om al die bewoners en bezoekers veilig naar de diverse wijken te sturen. Ondanks al die groei zijn de toegangswegen nog steeds beperkt tot 3 (Van Oldebarneveldweg, Soomerweg en de Beverwijkerstraatweg)

Voor een forenzendorp als Castricum, gezegend met een Intercity station maar ook met veel andere weggebruikers, is dit onvoldoende en dan met name bij de overweg Beverwijkerstraatweg waar een groeiend aantal treinen steeds vaker voor een gesloten overweg en dus haperende doorstroming zorgen. 

De Gemeente heeft de overweg bij de Beverwijkerstraatweg maar ook de Dorpstraat als onveilig bestempeld en is van mening dat maatregelen in de vorm van oa éénrichtingsverkeer in de Dorpstraat (noord-zuid richting) en diverse andere ingrijpende verkeersbelemmende maatregelen de gemeente veiliger moet gaan maken.

De VCV is van mening dat door jarenlang wegkijken de gemeente de huidige situatie heeft laten gebeuren en in plaats van afsluiten juist moet gaan ontsluiten om geen verkeersinfarct te veroorzaken, met vele extra kilometers omrijden via wegen die nu al overbelast zijn als gevolg.

De VCV pleit niet voor randwegen of ringwegen maar voor een extra ontsluiting van met name het oosten van Castricum, daar waar de gemeente het intensiefst is gegroeid.  Door een dergelijke extra ontsluiting via de Castricummerwerf zal de druk op de overweg voldoende afnemen en wordt het verkeer meer gespreid over de reeds bestaande wegen.

De bereikbaarheid van het oude centrum, winkels en woningen is hiermee gewaarborgd zonder ingrijpende afsluitingen en verkeersmaatregelen.

Samen met Prorail, Provincie en alle belanghebbende partijen kan dit de basis zijn voor een structurele oplossing die ook de toekomstige groei van het dorp qua verkeer kan faciliteren.

Het volledige voorstel van de VCV voor een dergelijk onstluiting is te lezen in bijgevoegd visie document (zie link).

©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden.

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.